Kurser/Workshops

 

Kursfakta

Kursfakta

Du som börjar kurs
Ta med egen yogamatta och en liten filt. På alla kvällsklasser i stan behöver du 2 syntetiska yogablock (du kan låna eller köpa egna av mig, 100 kr/st) Meddela om du har någon sjukdom, skador eller är gravid. Undvik stora måltider cirka 2 timmar innan passet och undvik att dricka under lektionen.

Yogapasset har ofta 3 delar

Kroppsövningar (upptar största delen av klassen)

Andningsmedventenhet/övningar

Avspänning (lätt meditation)

Passets upplägg:
Stort fokus läggs på kroppsmedvetenhet, balans, styrka, rörlighet och andning. Varje kurstillfälle har ofta olika proportion av övningar, beroende på vilka övningar som betonas.

Jag jobbar med olika teman från gång till gång, ingen lektion är den andra lik, utan att repetitionen av basövingarna och bastekniken försummas. Exempel på teman är t. ex balansövningar, rotationer (vridningar), bålstabilitet, andning och rörelse, skulderpartiet, höftpartiet. Du fördjupar övningarna och andningsmedvetenheten under kursens gång och vi avslutar med en djupavspänning.

För vem?
Passar alla

Vad ska man ha på sig?
Bekväma och gärna lite varma heltäckande kläder är att rekommendera (lokalen kan ibland vara lite sval). Vi kör barfota.

Nybörjare Intensiv
Vi arbetar med yogaövningar för mage, rygg och hållningsteknik, för att få ett optimalt energiflöde (prana) och för att hitta den inre kraften. Du utmanar och stärker din balans och blir medveten om din andningskvalitet, eventuella obalanser och du uppmärksammar ditt rörelsemönster och ökar din kroppsmedvetenheten. Varje klass skiljer sig åt för att vidga perspektivet. Kursen är intensiv men jag ger alternativa övningar

Fortsättare
Vi gör mer krävande övningar. Du anpassar övningarna och använder din intuition. Vi arbetar en hel del med inversioner (upp och nervända övningar), balansövningar, rotationer och bakåtböjningar. Här ges ofta alternativ för dig som vill arbeta på en lugnare nivå.

Alla nivåer
Kursen är blandad nybörjare och fortsättare (t.ex på min yogaretreat och workshops). Nybörjare lär sig nytt och fortsättarna fördjupar sig. Olika alternativ ges så du kan välja nivå på övningen.

Rekvisita (props)
Förebygger skador, ger en bättre linjering och ökar effekten av övningen.


Info om mina webbprogram och demos här


You can take the tiger out of the jungle, but you cannot take the jungle out of the tiger.

Enbensstående

Eka pada uttanasana

Följ min vetenskapsblogg

Workshop med vetenskapliga yogaprogram här


Kurser/Workshops
Copyright 2017 mpwork | marianpapp.se | Funktionell/dynamisk/evidensbaserad hathayoga
Marian Papp 070 694 6553